Sila masukkan No. Kad Pengenalan 12 digit bagi Polis/ Tentera
Sila isikan maklumat di bawah
{{icNumberWithDash}}
{{userName}}
{{userCityName}}
{{userStateName}}
Sila isikan maklumat di bawah
Untuk mengesahkan bahawa anda dan ID adalah tulen, kami perlu mengesahkan identiti anda.
Pengesahan
Tukar Gambar
Error Title
Error Message
Sila mohon TAC untuk pengesahan.
TAC akan dihantar melalui SMS
Sila masukkan TAC yang dihantar melalui SMS
{{userMaskedPhoneNumber}}
Mohon TAC Semula
Terima kasih kerana menjadi pengguna myPTPTN. Kami akan menghantar pautan pengaktifan akaun anda ke e-mel di bawah:
{{userEmail}}
Masukkan No. Kad Pengenalan
Kami akan menghantar pautan pengaktifan akaun ke e-mel yang telah didaftarkan
{{userEmail}}
Kami akan menghantar pautan pengaktifan akaun ke e-mel yang telah didaftarkan
Anda telah memilih untuk mengaktifkan akses anda kepada perkhidmatan dalam talian myPTPTN. Sila luangkan sedikit masa untuk membaca terma-terma dan syarat-syarat ini dengan teliti. Untuk meneruskan akses, klik pada butang “Penafian” untuk menunjukkan bahawa anda telah membaca dan bahawa anda bersetuju kepada terma-terma dan syarat-syarat akses serta terma-terma dan syarat-syarat perkhidmatan dalam talian myPTPTN ini.
Jika anda tidak bersetuju dengan terma-terma dan syarat-syarat ini, sila hentikan dengan segera akses anda kepada perkhidmatan dalam talian myPTPTN, sama ada melalui internet, medium mudah alih dan/atau mana-mana medium elektronik lain yang mungkin disediakan oleh PTPTN dari semasa ke semasa.
Terma-terma dan syarat-syarat berikut (“Terma dan Syarat Akses”) terpakai kepada akses dan penggunaan aplikasi mudah alih myPTPTN dan semua maklumat, produk dan perkhidmatan yang disediakan melalui myPTPTN.
Dengan mengakses myPTPTN atau mana-mana laman atau bahagian daripadanya, sama ada melalui internet, medium mudah alih dan/atau mana-mana medium elektronik lain yang tersedia ada, anda bersetuju untuk terikat kepada terma dan syarat akses ini tanpa had atau pengecualian. Jika anda tidak bersetuju dengan terma dan syarat akses ini, sila hentikan akses anda kepada myPTPTN dengan segera.
Istilah “PTPTN” seperti yang digunakan di dalam Terma dan Syarat Akses ini merujuk kepada Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional. Terma dan Syarat Akses ini mungkin diubah dari semasa ke semasa dengan memberi notis terdahulu selama dua puluh satu (21) hari melalui cara sepertimana yang anggap sesuai oleh PTPTN. Akses anda yang berterusan kepada myPTPTN, sama ada melalui internet, medium mudah alih atau apa apa cara atau medium lain yang tersedia ada, berikutan perubahan yang dibuat, akan dianggap sebagai penerimaan anda terhadap perubahan tersebut.
Bahan-bahan dan maklumat yang disediakan melalui myPTPTN termasuk tetapi tidak terhad kepada perkhidmatan, produk, maklumat, data, teks, grafik, audio, video, pautan atau item lain, adalah disediakan oleh PTPTN secara “sedia ada” dan “sebagaimana tersedia”. Rujukan kepada bahan dan maklumat yang ada di dalam myPTPTN adalah termasuk bahan dan maklumat yang disediakan oleh pihak ketiga.
PTPTN tidak membuat sebarang waranti nyata atau tersirat termasuk tetapi tidak terhad kepada apa-apa waranti kepada hakmilik, ketidakpelanggaran, kebolehdagangan, kebergunaan, keoperasian, kesempurnaan, kekinian, ketepatan, kualiti yang memuaskan, kebolehpercayaan, kesesuaian untuk tujuan tertentu berkenaan dengan myPTPTN dan mana-mana bahan, maklumat dan/atau fungsi di dalamnya. Selanjutnya, PTPTN tidak menjamin bahawa akses kepada keseluruhan atau sebahagian myPTPTN, bahan, maklumat dan/atau fungsi yang terkandung di dalamnya, akan disediakan tanpa gangguan atau bebas daripada ralat atau bahawa tidak akan ada kelewatan, kegagalan, kesilapan atau kehilangan maklumat yang dihantar, bahawa tiada virus atau unsur lain yang mencemarkan atau merosakkan akan dihantar atau bahawa tiada kerosakan akan berlaku kepada sistem komputer anda. Kecuali jika dinyatakan sebaliknya dengan jelas di dalam Terma dan Syarat Akses ini dan setakat mana dibenarkan di bawah undang-undang dan peraturan-peraturan (termasuk apa-apa panduan, pekeliling atau peraturan yang dikeluarkan oleh badan-badan penyelia yang relevan), PTPTN secara nyata menafikan liabiliti untuk kesilapan dan peninggalan dalam bahan-bahan, maklumat dan/atau fungsi serta kelewatan, kegagalan atau kesilapan akses dan/atau transmisi. Tanpa mengehadkan perkara di atas dan/atau terma-terma dan syarat-syarat perjanjian berkenaan yang mentadbir semua produk dan perkhidmatan PTPTN, langkah-langkah munasabah akan juga diambil oleh PTPTN untuk memastikan ketepatan dan kesahihan semua maklumat berkenaan transaksi dan produk PTPTN yang berasal secara eksklusif daripada PTPTN.
Bahan-bahan, maklumat dan fungsi-fungsi yang disediakan tidak boleh dalam apa jua keadaan dianggap atau ditafsirkan sebagai suatu tawaran atau permintaan untuk menjual, membeli, memberi, mengambil, mengeluarkan, memperuntukkan atau memindah, atau sebagai pemberian apa-apa nasihat berkenaan dengan kredit atau deposit dalam mana-mana bidang kuasa.
Anda adalah bertanggungjawab untuk menilai kualiti, kecukupan, kesempurnaan, kekinian, dan kebergunaan kesemua perkhidmatan, kandungan, nasihat, pendapat dan maklumat lain yang diperolehi atau yang boleh diakses melalui myPTPTN. Selanjutnya, anda perlu mendapatkan nasihat professional pada setiap masa dan memperolehi pengesahan bebas tentang bahan-bahan dan maklumat yang diberikan di dalam ini sebelum membuat sebarang pelaburan, perniagaan atau keputusan komersil berdasarkan mana-mana bahan dan maklumat tersebut.
Pautan dari atau ke laman web di luar myPTPTN adalah untuk tujuan kemudahan sahaja. Laman-laman web yang dipaut tersebut dimiliki dan dikendalikan oleh pihak ketiga dan oleh itu tidak berada di bawah kawalan PTPTN. Oleh itu, PTPTN tidak bertanggungjawab dan tidak membuat waranti terhadap kandungan laman-laman web tersebut, pihak-pihak ketiga yang dinamakan di dalamnya atau produk dan perkhidmatan mereka. Selanjutnya, pautan yang disediakan dalam myPTPTN tidak boleh dianggap sebagai suatu pengendorsan atau pengesahan atau kelulusan bagi laman web yang dipaut atau kandungan di dalamnya. Pautan ke laman web lain adalah atas risiko anda sendiri dan ia adalah dinasihatkan untuk anda membaca penyata polisi privasi (jika ada) laman-laman web yang dipaut ke myPTPTN.
Melainkan dinyatakan sebaliknya, hak cipta dan kandungannya, termasuk tetapi tidak terhad kepada teks, imej, grafik, fail bunyi, fail animasi, fail video dan susunannya adalah kepunyaan PTPTN, dan dilindungi oleh undang-undang hak cipta Malaysia dan antarabangsa yang berkenaan. Tiada mana-mana bahagian atau bahagian-bahagian daripadanya yang boleh diubah, ditiru, diedar, dihantar semula, disiarkan, dipamerkan, dilakukan, dihasilkan semula, diterbitkan, dilesenkan, dipindahkan, dijualkan atau diuruskan secara komersil dalam apa-apa jua cara tanpamendapatkan kebenaran nyata secara bertulis terlebih dahulu daripada PTPTN.
Anda juga tidak boleh, tanpa kebenaran nyata secara bertulis terlebih dahulu dari PTPTN, memasukkan suatu pautan ke myPTPTN atau di dalam mana-mana laman web lain, merangkakan atau "mencerminkan" mana-mana bahan yang terkandung dalam myPTPTN dalam mana-mana pelayan lain.
Mana-mana pengeluaran semula, penghantaran semula atau peniruan atau pengubahsuaian lain mana-mana kandungan myPTPTN yang tidak dibenarkan, mungkin melanggar hak-hak statut dan common law yang boleh menjadi subjek tindakan undang-undang.
PTPTN menafikan semua liabiliti yang mungkin timbul dari pengeluaran semula penggunaan kandungan myPTPTN yang tidak dibenarkan.
Semua cap dagangan, cap perkhidmatan dan logo yang dipaparkan di myPTPTN adalah kepunyaan PTPTN dan/atau pemilik pihak ketiganya yang berkenaan sebagaimana yang mungkin dikenal pasti di dalam myPTPTN.
Melainkan jika kebenaran bertulis terlebih dahulu daripada PTPTN atau pemilik pihak ketiga mana-mana cap dagangan, cap perkhidmatan atau logo yang dipaparkan di myPTPTN berkenaan telah diperolehi, tiada lesen atau hak diberikan kepada mana-mana pihak yang mengakses myPTPTN untuk menggunakan, memuat turun, mengeluarkan semula, meniru atau mengubahsuai cap dagangan, cap perkhidmatan atau logo tersebut. Begitu juga, melainkan jika kebenaran bertulis terlebih dahulu daripada PTPTN atau pemilik yang berkenaan telah diperolehi, tiada cap dagangan, cap perkhidmatan atau logo boleh digunakan sebagai pautan atau untuk menandakan mana-mana pautan ke myPTPTN atau mana-mana laman lain.
Kecuali jika dinyatakan sebaliknya di dalam Terma dan Syarat Akses ini dan setakat mana dibenarkan di bawah undang-undang dan peraturan-peraturan (termasuk apa-apa panduan, pekeliling atau peraturan yang dikeluarkan oleh badan-badan penyelia yang berkaitan), PTPTN dan/atau rakan niaganya tidak akan, di dalam apa jua keadaan, bertanggungjawab untuk sebarang kerugian atau kerosakan yang timbul sebagaimanapun, sama ada dalam kontrak, tort, kecuaian, liability ketat atau sebarang asas lain, termasuk tetapi tidak terhad kepada kehilangan keuntungan,kehilangan perniagaan, kehilangan penggunaan, kehilangan nama baik, kehilangan simpanan, kehilangan peluang, gangguan perniagaan atau lain-lain gantirugi berbangkit, istimewa, sampingan, secara tidak langsung, teladan atau punitif yang timbul berhubung dengan akses anda atau penggunaan atau ketidakupayaan untuk mengakses atau menggunakan myPTPTN (atau mana-mana pautan pihak ketiga ke atau dari myPTPTN), pergantungan kepada maklumat yang terkandung di myPTPTN, apa-apa kegagalan teknikal, perkakasan atau perisian dalam apa jua bentuk, gangguan, kesilapan, peninggalan, kelewatan dalam operasi, virus komputer atau sebaliknya.
Anda dengan ini bersetuju secara muktamad untuk bertanggunjawab dan untuk menanggung rugi dan terus menanggung rugi PTPTN daripada semua liabiliti, tuntutan, kerugian dan perbelanjaan, termasuk yuran guaman yang mungkin ditanggung oleh PTPTN berkaitan dengan atau yang timbul daripada:
Liabiliti dan kewajipan anda untuk menanggung rugi di atas bagaimanapun tidak terpakai setakat mana ianya timbul daripada:
Jika mana-mana peruntukan dalam Terma dan Syarat Akses ini didapati menyalahi undang-undang atau dilarang, ianya akan menjadi tidak efektif hanya setakat kepada peruntukan yang menyalahi undang-undang atau yang dilarang tersebut. Peruntukan selebihnya tidak akan terjejas. Sebarang penepian atau kelonggaran yang diberikan tidak akan; menghalang PTPTN daripada menguatkuasakan bahagian-bahagian yang lain di dalam Terma dan Syarat Akses yang tidak terjejas oleh penepian atau kelonggaran tersebut, atau hak-hak lain; atau memerlukan PTPTN untuk memberikan kelonggaran selanjutnya. Hak dan remedi yang diperuntukkan oleh undang-undang tidak dikecualikan oleh Terma dan Syarat Akses ini. Mana-mana hak yang tidak diberi secara nyata di dalam ini adalah terpelihara.
Terma dan Syarat Akses ini ditadbir oleh dan ditafsirkan mengikut undang-undang Malaysia. Dengan mengakses myPTPTN dan/atau menggunakan maklumat, produk dan/atau perkhidmatan yang disediakan di sini oleh PTPTN, anda dengan ini bersetuju kepada bidang kuasa eksklusif mahkamah Malaysia di Kuala Lumpur, Malaysia dalam semua pertikaian yang timbul daripada atau berkaitan kepada akses dan penggunaan myPTPTN oleh anda.
PTPTN tidak membuat sebarang perwakilan bahawa bahan-bahan, maklumat, fungsi dan/atau perkhidmatan yang disediakan di myPTPTN adalah sesuai atau tersedia untuk digunakan dalam bidang kuasa lain selain Malaysia.
Terma dan syarat berikut terpakai kepada akses dan/atau penggunaan anda akan Perkhidmatan yang disediakan dalam talian oleh PTPTN melalui myPTPTN (“Perkhidmatan Dalam Talian myPTPTN”) sama ada melalui internet, medium mudah alih atau mana mana medium elektronik yang lain.
Dengan mengakses mana-mana halaman atau sebahagian daripada laman web myPTPTN dan/atau aplikasi mudah alih myPTPTN (masing-masing dan secara kolektif dirujuk sebagai "myPTPTN", sepertimana yang berkenaan) dan/atau menggunakan Perkhidmatan Dalam Talian myPTPTN, anda bersetuju untuk terikat kepada terma dan syarat ini tanpa had atau pengecualian.
Dari semasa ke semasa, kami mungkin perlu membuat perubahan kepada terma dan syarat ini, di mana kami akan, tertakluk kepada pemberian notis dua puluh satu (21) hari terlebih dahulu, paparkan syarat dan terma yang dikemaskini di laman web PTPTN. Jika anda memilih untuk terus menggunakan Perkhidmatan Dalam Talian myPTPTN berikutan apa-apa perubahan kepada terma dan syarat ini, anda akan dianggap sebagai telah menerima terma dan syarat yang dikemaskini tersebut.
Jika anda memilih untuk tidak menerima terma dan syarat ini atau apa-apa perubahan yang dibuat kepadanya, sila hentikan akses anda kepada myPTPTN dan/atau penggunaan Perkhidmatan Dalam Talian myPTPTN dengan segera.
Perkataan dan ungkapan di bawah membawa maksud yang berikut:
Bermaksud No. Akses, Kata Laluan dan/atau Nama Pengguna dan/atau apa-apa maklumat pengesahan sulit lain yang diperlukan untuk mengakses dan/atau menggunakan Perkhidmatan Dalam Talian myPTPTN, sama ada dalam bentuk kata-kata, kod, nombor, set aksara atau apa-apa bentuk atau kombinasi lain daripadanya, sebagaimana yang ditetapkan oleh PTPTN dari semasa ke semasa.
Bermaksud akaun simpanan, pinjaman, instrumen pembayaran yang ditetapkan, instrumen pembayaran atau mana-mana akaun lain yang anda mungkin ada dengan PTPTN dan yang layak untuk diakses melalui Perkhidmatan Dalam Talian myPTPTN atau mana-mana salurannya, sebagaimana yang ditetapkan oleh PTPTN dari semasa ke semasa.
Bermaksud terma dan syarat Akaun dan/atau Akaun Pihak Ketiga yang berkenaan yang boleh diakses melalui Perkhidmatan Dalam Talian myPTPTN.
Bermaksud mana-mana pihak ketiga yang menawarkan produk, perkhidmatan, kandungan dan maklumat dalam myPTPTN.
Bermaksud Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional, sebuah perbadanan yang ditubuhkan di bawah Akta Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional 1997 (Akta 566) dan mempunyai ibu pejabatnya di Tingkat Bawah, Menara PTPTN, Blok D, Megan Avenue II, No.12, Jalan Yap Kwan Seng, 50450 Kuala Lumpur dan penerima serah haknya, dan jika berkenaan, mana-mana daripada mereka.
Bermaksud produk dan perkhidmatan yang disediakan kepada anda oleh PTPTN dan Sekutunya.
Bermaksud mana-mana hari dari Isnin hingga Jumaat di mana PTPTN dibuka untuk perniagaan di Kuala Lumpur, Malaysia.
Merujuk kepada peristiwa atau keadaan yang di luar kawalan PTPTN termasuk tetapi tidak terhad kepada:
Bermaksud arahan yang diberikan oleh anda berhubung dengan Akaun anda atau apa-apa transaksi lain yang menggunakan Perkhidmatan Dalam Talian myPTPTN sama ada melalui Internet, medium mudah alih atau apa-apa medium elektronik lain yang tersedia ada.
Bermaksud rangkaian global komputer dan sistem telekomunikasi yang memudahkan komunikasi.
Bermaksud perkhidmatan yang disediakan kepada anda melalui internet, medium mudah alih atau mana-mana medium elektronik lain yang anda boleh akses dengan memasukkan Nama Pengguna dan Kata Laluan yang betul atau melalui apa-apa kaedah akses lain sebagaimana yang ditetapkan oleh PTPTN dari masa ke semasa.
Bermaksud aplikasi perisian untuk dimuat turun dan dipasang oleh anda di dalam Peranti Mudah Alih anda untuk akses khusus anda kepada Perkhidmatan Mudah Alih myPTPTN, sebagaimana yang ditetapkan oleh PTPTN dari semasa ke semasa untuk digunakan.
Merujuk kepada perkhidmatan yang disediakan kepada anda melalui myPTPTN sebagaimana yang boleh diakses daripada Peranti Mudah Alih anda.
Bermaksud telefon bimbit atau apa-apa peranti komunikasi lain yang digunakan untuk mengakses Perkhidmatan Mudah Alih.
Merujuk kepada penyata elektronik Akaun yang berkaitan dengan Akaun.
Bermaksud mana-mana pemberi perkhidmatan Internet yang menyediakan rangkaian kepada Internet.
Bermaksud nombor pengenalan peribadi yang dipilih oleh Pelanggan yang merupakan seorang pemegang Akaun untuk log masuk kali pertama ke dalam Perkhidmatan Dalam Talian myPTPTN.
Bermaksud suatu rentetan aksara unik yang dipilih oleh anda dan harus hanya diketahui oleh anda, dan direkodkan dalam sistem komputer PTPTN, yang perlu dimasukkan oleh anda untuk pengesahan Nama Pengguna, dan pemberian akses kepada Perkhidmatan Dalam Talian myPTPTN.
Bermaksud terma-terma dan syarat-syarat ini yang mentadbir penggunaan Perkhidmatan Dalam Talian myPTPTN.
Bermaksud notifikasi, penyata dan rekod Arahan, komunikasi, operasi atau transaksi yang dibuat atau dilakukan, diproses atau dilaksanakan melalui Perkhidmatan Dalam Talian myPTPTN.
Bermaksud suatu nama unik yang terdiri daripada rentetan aksara yang dipilih oleh anda yang perlu dimasukkan oleh anda untuk sistem Perkhidmatan Dalam Talian myPTPTN mengaitkan Nama Pengguna tersebut dengan profil pengguna dan Akaun anda.
Bermaksud suatu proses elektronik untuk mengesahkan identiti pengguna dengan mengesahkan butiran peribadi pengguna.
1.1
Anda boleh memohon untuk menggunakan Perkhidmatan Dalam Talian myPTPTN tertakluk pada setiap masa kepada budi bicara PTPTN untuk menolak atau menerima permohonan anda.
2.1
Apabila anda menggunakan Perkhidmatan Dalam Talian myPTPTN, anda mesti mematuhi Terma dan Syarat ini, Terma Akaun yang berkenaan, dan terma-terma lain yang terpakai berkaitan kepada Perkhidmatan tersebut.
2.2
Di mana Terma dan Syarat ini bercanggah dengan terma dan syarat yang disebut dalam fasal 2.1 di atas, Terma dan Syarat ini akan digunapakai setakat percanggahan tersebut.
3.1
Anda bersetuju bahawa penggunaan Perkhidmatan Dalam Talian myPTPTN oleh anda, akan dianggap sebagai penerimaan anda kepada Terma dan Syarat ini serta persetujuan anda kepada risiko yang sedia ada dalam menjalankan apa-apa transaksi melalui Perkhidmatan Dalam Talian myPTPTN. PTPTN menyarankan agar anda menyimpan atau mencetak salinan Terma dan Syarat ini untuk rekod anda.
4.1
Anda bersetuju bahawa ia adalah tanggungjawab anda untuk menyelenggara peranti atau terminal yang digunakan untuk mengakses Perkhidmatan Dalam Talian myPTPTN.
5.1
Jika anda mempunyai Akaun dengan PTPTN yang anda ingin mengakses melalui Perkhidmatan Dalam Talian myPTPTN, anda boleh, melainkan jika ditetapkan selainnya oleh PTPTN, melanggannya dengan prosedur berikut:
5.1.1
Log masuk kali pertama anda, anda akan perlu memasukkan No. Akses dan PIN anda di halaman log masuk yang berkenaan di laman web myPTPTN.
5.1.2
Setelah pendaftaran dan pengesahan No. Akses dan PIN anda berjaya dan juga penerimaan Terma dan Syarat ini oleh anda, anda akan diperlukan untuk mencipta Nama Pengguna dan Kata Laluan.
5.1.3
Setelah pengesahan Nama Pengguna dan Kata Laluan anda pada skrin, akses anda kepada Perkhidmatan Dalam Talian myPTPTN akan diaktifkan.
5.2
Jika anda berniat untuk melanggan kepada Perkhidmatan Dalam Talian myPTPTN yang bukan berkaitan dengan Akaun, anda akan, pada halaman log masuk myPTPTN yang berkenaan, dikehendaki untuk mencipta Nama Pengguna dan Kata Laluan unik dan memberikan apa-apa maklumat lain sebagaimana yang dikehendaki oleh PTPTN. Setelah pengesahan Nama Pengguna dan Kata Laluan anda pada skrin, oleh PTPTN dan juga penerimaan Terma dan Syarat ini oleh anda, akses anda kepada Perkhidmatan Dalam Talian myPTPTN bukan berkaitan dengan Akaun, yang dipilih oleh anda akan diaktifkan.
5.3
Untuk mengakses Perkhidmatan Dalam Talian myPTPTN dan melainkan jika ditetapkan sebaliknya oleh PTPTN, setiap kali anda log masuk, anda akan perlu memasukkan:
5.3.1
Nama Pengguna anda; dan
5.3.2
Kata Laluan anda.
5.4
Anda bersetuju bahawa PTPTN mempunyai hak untuk membatalkan Nama Pengguna dan Kata Laluan anda bagi pelanggaran atau pelanggaran berpotensi apa-apa terma di dalam ini, atau mana-mana undang-undang dan/atau peraturan-peraturan dan/atau untuk memastikan atau mengekalkan keselamatan Perkhidmatan Dalam Talian myPTPTN dan juga penggunanya, di mana dianggap sesuai oleh, dan bahawa anda tidak akan memegang pihak PTPTN bertanggungjawab untuk apa-apa kerugian atau kerosakan yang anda mungkin alami akibat daripada pembatalan Nama Pengguna dan Kata Laluan anda.
5.5
Anda boleh menukar Nama Pengguna dan Kata Laluan anda pada bila-bila masa tetapi apa-apa pertukaran hanya akan berkuatkuasa jika diterima oleh PTPTN. Anda bersetuju bahawa PTPTN menggunakan Nama Pengguna dan Kata Laluan anda untuk mengenal pasti anda, dan mengakui bahawa anda dikehendaki menyimpan Nama Pengguna dan Kata Laluan anda secara rahsia dan selamat serta mengambil langkah-langkah yang munasabah untuk mencegah akses dan/atau penggunaan yang tidak dibenarkan.
5.6
Setelah anda log masuk, anda tidak boleh meninggalkan terminal atau peranti lain dari mana anda mengakses perkhidmatan tersebut, pada bila-bila masa atau membiarkan orang lain menggunakannya, sehingga anda telah log keluar. Anda bertanggungjawab untuk memastikan bahawa anda telah log keluar perkhidmatan tersebut di akhir setiap sesi.
5.7
Kami mungkin perlu meminta daripada anda Nama Pengguna, (tetapi bukan Kata Laluan anda) untuk menyediakan perkhidmatan penyelenggaraan kepada anda. Jika anda membekalkan kami dengan Nama Pengguna anda, kami akan menyimpannya secara rahsia. JANGAN MEMBEKALKAN KATA LALUAN ANDA KEPADA SESIAPA.
6.1
Dengan mengaktifkan ciri eKYC, anda dengan ini memberi kuasa dan bersetuju bahawa sebarang arahan atau penggunaan myPTPTN yang disahkan oleh ciri eKYC adalah sah dan terikat dan PTPTN tidak akan diwajibkan untuk meminta pengesahan bentuk lain. PTPTN akan menyimpan salinan butiran biometrik anda yang mungkin diperlukan untuk penggunaan ciri eKYC. Anda seterusnya mengakui bahawa anda tidak akan mendaftarkan butiran biometrik individu lain untuk tujuan eKYC dan sekiranya anda mendaftarkan biometrik individu lain, PTPTN akan menganggap semua transaksi yang disahkan dengan eKYC sebagai sah dan terikat.
7.1
Setelah pengaktifan Perkhidmatan Dalam Talian myPTPTN, anda akan dapat mengakses Perkhidmatan tersebut yang sediakan untuk anda di myPTPTN.
7.2
Apabila PTPTN memperkenalkan produk atau perkhidmatan baru di bawah Perkhidmatan Dalam Talian myPTPTN, PTPTN mungkin menyediakannya dengan syarat-syarat tambahan seperti yang dimaklumkan kepada anda dari semasa ke semasa.
7.3
Di mana akses diberikan kepada anda justeru pendaftaran yang dibuat untuk Perkhidmatan Dalam Talian myPTPTN yang bukan berkaitan dengan Akaun, anda mengakui dan bersetuju bahawa anda akan hanya dapat mengakses Perkhidmatan yang anda telah mendaftar untuk sahaja.
7.4
Anda bersetuju dan menerima bahawa apa-apa Arahan yang anda keluarkan pada setiap masa tertakluk kepada had-had dan syarat sebagaimana yang ditetapkan atau yang ditentukan oleh PTPTN dari semasa ke semasa mengikut budi bicara mutlaknya.
7.5
Dalam kes-kes yang melibatkan atau memerlukan persetujuan atau kelulusan pihak ketiga, kewajipan PTPTN untuk melaksanakan mana-mana Arahan akan tertakluk kepada persetujuan dan kelulusan tersebut diperolehi oleh anda.
7.6
Anda hendaklah memastikan bahawa terdapat dana yang mencukupi pada setiap masa di dalam Akaun anda untuk melaksanakan apa-apa Arahan anda.
7.7
Anda bersetuju bahawa PTPTN berhak untuk mendebitkan Akaun anda untuk melaksanakan apa-apa transaksi yang diarahkan oleh anda.
7.1
Setelah pendaftaran dan pengaktifan Perkhidmatan Dalam Talian myPTPTN berjaya, dan sebagai tambahan kepada aksesnya melalui Internet, anda juga akan dapat mengakses Perkhidmatan berkenaan melalui Peranti Mudah Alih anda, tertakluk kepada:
8.1.1
Muat turun dan pemasangan Aplikasi Mudah Alih pada Peranti Mudah Alih anda.
8.1.2
Nama Pengguna dan kata Laluan Perkhidmatan Dalam Talian myPTPTN anda ditaip masuk.
8.2
Perkhidmatan Mudah Alih hanya boleh didapati untuk Peranti Mudah Alih dan sambungan data yang memenuhi spesifikasi dan konfigurasi yang diperlukan sebagaimana yang dinyatakan oleh PTPTN dari semasa ke semasa, dan anda bersetuju untuk mendapatkan dan mengekalkan Peranti Mudah Alih dan sambungan data yang memenuhi keperluan tersebut atas perbelanjaan anda sendiri.
8.3
Panduan pengguna bagi operasi Sistem Mudah Alih akan disediakan kepada anda dalam Aplikasi Mudah Alih. Anda harus mematuhi segala panduan pengguna yang berkenaan apabila anda mengakses atau menggunakan Perkhidmatan Mudah Alih.
8.4
Skop, ciri-ciri dan fungsi Perkhidmatan Mudah Alih berbeza dari Perkhidmatan untuk medium elektronik yang lain, dan mungkin akan di ubah oleh PTPTN dari semasa ke semasa. Anda bersetuju dan mengakui bahawa sesetengah Perkhidmatan, fungsi-fungsi dan/atau Akaun mungkin tidak boleh didapati pada Perkhidmatan Mudah Alih dan ianya mungkin atau mungkin tidak disedia adakan pada masa hadapan.
8.5
Aplikasi Mudah Alih
7.5.1
Anda mengakui bahawa muat turun dan penggunaan Aplikasi di atas Peranti Mudah Alih anda adalah di atas asas bukan eksklusif dan tidak boleh dipindah milik, dan ianya sentiasa tertakluk kepada persetujuan anda kepada syarat-syarat tambahan yang berikut:
8.6
Maklumat Mudah Alih
8.6.1
Fungsi-fungsi tertentu (contohnya memuat naik kandungan ke dalam Aplikasi) akan memerlukan akses kepada maklumat pada Peranti Mudah Alih anda untuk ianya berfungsi. Dengan menggunakan fungsi tersebut, anda membenarkan Aplikasi untuk mengakses Peranti Mudah Alih dan maklumat anda.
8.6.2
Pihak PTPTN mungkin menggunakan cookies dan teknologi-teknologi yang serupa dengannya (di sini dirujuk sebagai “cookies”), untuk membuat pengesahan apabila anda menggunakan Perkhidmatan Mudah Alih dan untuk menaik taraf pengalaman anda dengan Aplikasi tersebut. Dengan menggunakan Aplikasi tersebut, anda menerima penggunaan cookie oleh pihak PTPTN. Pihak PTPTN boleh menggunakan cookies ini untuk mengumpul maklumat anda tentang penggunaan Aplikasi. Maklumat ini dapat membantu pihak PTPTN untuk meningkatkan prestasi Aplikasi tersebut dan untuk menyediakan dan menyesuaikan produk-produk dan perkhidmatan PTPTN untuk anda dan penguna-pengguna yang lain.
8.6.3
Penggunaan data lokasi. Sesetengah perkhidmatan Aplikasi memerlukan data lokasi anda, di mana data tersebut akan dihantar dari Peranti Mudah Alih anda. Anda boleh menutup fungsi ini pada bila-bila masa dengan menutup penetapan perkhidmatan lokasi untuk Aplikasi tersebut pada Peranti Mudah Alih anda. Sekiranya anda menggunakan perkhidmatan-perkhidmatan ini, anda akan dianggap sebagai telah memberikan kebenaran kepada Bank dan rakan-rakan niaga dan penerima-penerima lesen pihak Bank untuk menghantar, mengumpul, menyelenggara, memproses dan menggunakan data lokasi dan pertanyaan anda, dalam menyediakan dan memperbaiki perkhidmatan yang berpaksikan lokasi. Anda boleh menarik balik kebenaran ini dengan menutup penetapan perkhidmatan lokasi pada Peranti Mudah Alih atau pada Aplikasi tersebut (untuk Peranti Mudah Alih yang lain).
8.1
Anda dengan ini memberi kuasa kepada pihak PTPTN untuk mematuhi semua Arahan yang diberikan berkenaan dengan Perkhidmatan Dalam Talian myPTPTN dengan menggunakan Nama Pengguna dan Kata Laluan anda sebagai Arahan yang telah diberikan oleh anda walaupun ianya mungkin bercanggah dengan sebarang mandat lain yang diberikan pada bila-bila masa mengenai Akaun atau urusan anda.
8.2
Anda bersetuju bahawa anda akan terikat kepada Arahan tersebut pada saat ianya dihantar kepada pihak PTPTN dan Arahan tersebut tidak boleh ditukar atau ditarik balik tanpa kebenaran dari pihak PTPTN dan pihak PTPTN tidak berkewajipan selanjutnya untuk menyemak pengesahan bagi setiap Arahan.
8.3
Bagi membenarkan transaksi melalui myPTPTN, anda bersetuju untuk meluluskan urusniaga dengan menggunakan kaedah kebenaran dengan menaip masuk 6 digit SMS Kod Kebenaran Transaksi yang dihantar ke nombor telefon bimbit anda yang berdaftar dengan PTPTN untuk myPTPTN ( "SMC TAC"). Untuk SMS TAC, anda boleh memohon berbilang kali namun TAC SMS yang terkini akan mengatasi TAC SMS yang dihantar lebih awal.
9.1
Anda dengan ini bersetuju bahawa adalah tanggungjawab anda untuk menyemak Rekod Transaksi berkenaan transaksi Perkhidmatan Dalam Talian myPTPTN yang dimulakan di atas Arahan anda serta sebarang notifikasi berkenaanya dengan segera dan dari semasa ke semasa.
9.2
Jika anda mempunyai sebab untuk mempercayai bahawa sebarang Arahan telah diterima oleh pihak PTPTN secara tidak tepat atau tidak sepenuhnya, anda perlu secara rasmi memaklumkan kepada pihak PTPTN dengan apa cara sekalipun dan tanpa sebarang penangguhan selepas penghantaran Arahan tersebut dibuat kepada pihak PTPTN.
9.3
Mana-mana Arahan kepada pihak PTPTN untuk pembatalan, penarikbalikan atau pindaan, atau penjelasan terhadap Arahan awal anda, hanya akan berkuatkuasa, sekiranya permintaan anda diterima dan dilaksanakan sebelum Arahan sebelum tersebut dilaksanakan.
9.4
Pihak PTPTN menyimpan hak mengikut budi bicaranya, untuk menolak untuk melaksanakan apa apa Arahan anda di mana Arahan anda tidak selaras dengan dasar-dasar atau undang-undang PTPTN atau untuk apa-apa sebab lain.
9.5
Apabila anda memberi Arahan kepada pihak PTPTN untuk melaksanakan transaksi berhubung dengan Perkhidmatan Dalam Talian myPTPTN, anda perlu memberi maklumat yang tepat dan lengkap seperti yang dikehendaki oleh pihak PTPTN.
9.6
Pihak PTPTN tidak akan bertanggungjawab ke atas segala kegagalan, kelewatan atau kelemahan mana-mana pihak ketiga walau bagaimanapun disebabkan dengan mana anda mempunyai akaun atau sebaliknya apabila mereka melaksanakan Arahan PTPTN kepada mereka.
9.7
Anda bersetuju bahawa semua Arahan yang dihantar dari Peranti Mudah Alih anda atau jika sebaliknya diisukan oleh anda, walaupun dalam bentuk elektronik:
9.7.1
Adalah dokumen bertulis, dan anda bersetuju untuk tidak akan mempertikai atau mencabar keesahan atau kebolehkuatkuasaan mana-mana Arahan tersebut berdasarkan ianya bukan satu dokumen bertulis, dan anda dengan ini mengenepikan mana-mana hak yang anda ada pada undang-undang.
9.7.2
Adalah dokumen asal dan anda bersetuju untuk tidak mencabar kebolehmasukkan mana-mana Arahan atas alasan bahawa ianya dibuat dalam bentuk elektronik.
10.1
Perkhidmatan Perbankan Dalam Talian myPTPTN dan saluran-salurannya yang tersedia ada adalah disediakan 7 hari seminggu, 24 jam sehari. Walau bagaimanapun, anda mengakui bahawa mungkin terdapat masa ianya tidak dapat digunakan dan di mana pihak PTPTN menjalankan penyelenggaraan ke atas sistem dan peralatannya. Pihak PTPTN akan menggunakan usaha yang munasabah untuk memaklumkan anda tentang mana-mana atau semua produk dan/atau perkhidmatan di bawah Perkhidmatan Dalam Talian myPTPTN yang tidak dapat disediakan dari semasa ke semasa.
11.1
PTPTN tidak menjamin ketepatan mana-mana maklumat yang berkaitan dengan Akaun anda, Akaun Pihak Ketiga atau transaksi seperti yang dilaporkan melalui Perkhidmatan DalamTalian myPTPTN.
11.2
Anda bersetuju bahawa maklumat yang berkaitan dengan Akaun anda, Akaun Pihak Ketiga atau transaksi seperti yang dilaporkan melalui Perkhidmatan Dalam Talian myPTPTN tidak harus untuk apa-apa tujuan diambil sebagai muktamad mengenai status Akaun, Akaun Pihak Ketiga atau transaksi anda.
11.3
Pihak PTPTN akan mengeluarkan penyata akaun sepertimana yang telah dipersetujui.
11.4
Anda perlu memastikan bahawa maklumat yang anda berikan kepada kami berhubung dengan anda, Akaun anda, atau penggunaan Perkhidmatan Dalam Talian myPTPTN anda adalah benar, lengkap dan terkini. Sekiranya terdapat mana-mana perubahan kepada maklumat dan butiran anda, anda hendaklah memaklumkan pihak PTPTN dengan segera.
11.5
Anda mengakui bahawa pihak PTPTN tidak akan bertanggungjawab dan anda harus menanggung rugi pihak PTPTN ke atas segala kehilangan atau kerosakan yang mungkin timbul akibat dari kegagalan atau kelewatan anda dalam memberi kemaskini kepada pihak PTPTN mengenai segala perubahan maklumat dan butir-butir anda yang berkaitan dengan anda, Akaun anda, atau penggunaan Perkhidmatan Dalam Talian myPTPTN anda.
12.1
Arahan Pemindahan Bayaran akan tertakluk kepada had-had dan syarat-syarat sebagaimana yang dikenakan dan/atau disemak semula oleh pihak PTPTN atau pihak berkuasa yang berkaitan mengikut budi bicara mutlak mereka dari semasa ke semasa.
12.2
Arahan Pemindahan Bayaran di mana anda memindahkan bayaran ke Akaun anda sendiri atau ke akaun pihak ketiga dengan mana-mana Bank lain akan tertakluk kepada terma-terma dan syarat dan/atau kelulusan PTPTN dengan mana akaun lain tersebut dikekalkan. Bagi mengelakkan sebarang keraguan, perkhidmatan Pemindahan Bayaran akan tersedia ada bagi pemindahan bayaran ke Akaun anda sendiri atau akaun-akaun pihak ketiga dengan bank-bank sebagaimana yang ditetapkan oleh pihak PTPTN dari semasa ke semasa.
12.3
Anda mengakui dan bersetuju bahawa pihak PTPTN tidak akan bertanggungjawab ke atas sebarang kelewatan atau kegagalan untuk melaksanakan Pemindahan Bayaran di mana bank penerima kepada mana Pemindahan Bayaran itu dibuat telah menunda, menolak, enggan atau selainnya tidak dapat menerima Pemindahan Bayaran tersebut.
13.1
Deskripsi Perkhidmatan Penyata
13.1.1
Perkhidmatan Penyata membolehkan pelanggan PTPTN yang telah melanggan kepada Perkhidmatan Dalam Talian myPTPTN untuk melihat, menyimpan dan mencetak dalam format PDF atau apa-apa format lain yang disediakan oleh pihak Bank dari masa ke semasa, Penyata pelanggan tersebut, tertakluk kepada syarat-syarat yang dinyatakan didalam ini.
13.1.2
Penyata adalah penyata kertas, notis, nasihat atau peringatan dalam versi elektronik yang dihantar atau sebaliknya yang diberikan kepada pelanggan PTPTN oleh pihak PTPTN yang disediakan melalui Perkhidmatan Dalam Talian myPTPTN dalam bentuk yang serupa sepenuhnya atau sebahagiannya, dengan versi kertas penyata, notis,nasihat atau peringatan, dan/atau dalam bentuk ringkasannya (sepertimana yang berkenaan).
13.1.3
Walau apapun yang dinyatakan di atas, anda mengakui bahawa pihak PTPTN tidak akan menyediakan Penyata dalam bentuk penyata Akaun kepada pelanggan yang sebelum ini tidak layak kepada penyata kertasnya di bawah peraturan-peraturan yang berkenaan dengan Akaun tersebut, walaupun Penyata di dalam bentuk notis, nasihat dan peringatan mungkin akan masih diberikan berhubung dengan Akaun tersebut, mengikut budi bicara PTPTN.
13.2
Mengakses Penyata
13.2.1
Penyata bagi Akaun akan diberikan kepada anda menurut kitaran kenyataan yang berkenaan (sekiranya ada) atau dari semasa ke semasa mengikut budi bicara PTPTN, melalui Perkhidmatan Penyata apabila anda menyambung kepada Perkhidmatan Dalam Talian di myPTPTN.
13.2.2
Anda mengakui bahawa sebarang pembayaran yang dibuat oleh anda berdasarkan Penyata adalah dibuat melalui Perkhidmatan Dalam Talian myPTPTN dan tertakluk kepada Terma dan Syarat didalamnya.
13.2.3
Anda memerlukan Adobe Acrobat Reader versi 7.0 atau versi terkininya untuk melihat, mencetak, dan/atau menyimpan Semakan Penyata dalam bentuk PDF.
14.1
Anda menerima bahawa anda akan bertanggungjawab keatas kerahsiaan dan penggunaan Kod Akses anda dan anda tidak akan, pada bila-bila masa dan keadaan berkongsi, memberitahu atau mendedahkan Kod Akses anda kepada sesiapa sahaja termasuklah pekerja-pekerja PTPTN.
14.2
Anda berakujanji untuk mematuhi semua langkah-langkah keselamatan yang ditetapkan oleh pihak PTPTN berkenaan dengan Kod Akses anda atau secara umumnya berkaitan dengan penggunaan Perkhidmatan Dalam Talian myPTPTN.
14.3
Jika anda mempunyai sebarang sebab untuk mempercayai yang sebarang Kod Akses dan/atau di mana berkenaan, Peranti Mudah Alih anda, telah disalahgunakan dan/atau dikompromi oleh pendedahan, penzahiran atau apa cara sekalipun, anda mesti memaklumkan kepada pihak PTPTN dengan segera.
14.4
Jika anda menerima data dan maklumat melalui Perkhidmatan Dalam Talian myPTPTN, yang mana ianya tidak ditujukan kepada anda, anda bersetuju untuk memadamkan segala maklumat tersebut dari sistem komputer /Peranti Mudah Alih atau apa-apa peranti lain anda dengan segera dan anda akan memaklumkan kepada pihak PTPTN secara rasmi dengan apa jua carapun tanpa sebarang penangguhan.
15.1
PTPTN bersetuju untuk tidak mendedahkan kepada pihak ketiga, maklumat kewangan yang telah anda berikan atau yang PTPTN peroleh berkenaan dengan Akaun dan urus niaga di bawahnya, melainkan jika ianya adalah:
15.1.1
Untuk mematuhi undang-undang dan peraturan-peraturan atau perintah atau permintaan badan-badan agensi kerajaan yang berkenaan atau mahkamah;
15.1.2
Untuk mengesahkan kewujudan dan keadaan Akaun anda bagi pihak ketiga;
15.1.3
Apabila ianya diperlukan untuk menyelesaikan satu transaksi;
15.1.4
Untuk menyediakan perkhidmatan yang berkaitan dengan Akaun anda atau jika ianya dibenarkan oleh anda, untuk menawarkan produk-produk dan perkhidmatan, dan kepada pembekal perkhidmatan yang berkaitan dengannya (jika ada);
15.1.5
Berkaitan dengan pemeriksaan oleh pihak berkuasa perbankan;
15.1.6
Dengan kebenaran bertulis anda;
15.1.7
Kepada entiti lain yang berkaitan dengan PTPTN.
15.2
Anda memahami bahawa walaupun pihak PTPTN akan menggunakan usaha terbaiknya untuk memastikan bahawa semua maklumat yang dihantar atau diterima dengan menggunakan Perkhidmatan Dalam Talian myPTPTN adalah selamat dan tidak boleh diakses oleh pihak ketiga yang tidak dibenarkan, pihak PTPTN tidak menjamin keselamatan sebarang maklumat yang dihantar atau diterima oleh anda menggunakan Perkhidmatan Dalam Talian myPTPTN.
16.1
Anda mengakui bahawa PTPTN tidak memberikan jaminan dalam apa jua bentuk berkenaan dengan Perkhidmatan Dalam Talian myPTPTN, sama ada secara nyata atau tersirat, termasuk, tetapi tidak terhad kepada, kebolehdagangan atau kesesuaian untuk tujuan tertentu. Kecuali sebagaimana yang dinyatakan dengan jelas di dalam Terma dan Syarat ini dan setakat yang dibenarkan di bawah undang-undang dan peraturan-peraturan (termasuk apa-apa garis panduan, pekeliling atau peraturan yang dikeluarkan oleh badan-badan penyelia yang berkenaan) PTPTN secara nyata menafikan liabiliti berkenaan dengan sebarang kelewatan, kegagalan atau kesilapan dalam penggunaan Perkhidmatan Dalam Talian myPTPTN anda. Tiada maklumat atau nasihat lisan atau bertulis yang diberikan oleh pihak PTPTN pekerja-pekerja PTPTN akan mewujudkan jaminan atau dengan apa cara sekalipun menambah skop jaminan ini, dan anda tidak boleh bergantung kepada apa-apa maklumat atau nasihat tersebut.
16.2
Kecuali jika dinyatakan sebaliknya di dalam terma dan syarat ini dan setakat yang dibenarkan di bawah undang-undang dan peraturan (termasuk sebarang garis panduan, pekeliling atau peraturan yang dikeluarkan oleh badan-badan penyelia yang berkaitan), PTPTN dan/atau sekutunya tidak akan di dalam apa keadaan sekalipun bertanggungjawab sama ada di dalam kontrak, tort (termasuk kecuaian), liabiliti ketat atau di bawah sebarang asas lain untuk apa-apa kehilangan keuntungan,kehilangan perniagaan, kehilangan penggunaan, kehilangan nama baik, kehilangan simpanan, kehilangan peluang, gangguan perniagaan atau ganti rugi berbangkit, istimewa, sampingan , secara tidak langsung, teladan atau punitif yang ditanggung atau dialami oleh anda atau mana-mana orang lain sebagai akibat mengakses atau menggunakan Perkhidmatan Dalam Talian myPTPTN. Secara khususnya untuk Perkhidmatan Penyata, ini termasuk (tetapi tidak terhad kepada) kerugian atau kerosakan yang timbul daripada:
16.1.1
Ketidaktepatan, atau kesilapan dalam apa-apa data atau maklumat anda dalam Penyata anda sebaliknya yang diberi atau disediakan melalui Perkhidmatan Dalam Talian myPTPTN;
16.1.2
Kegagalan untuk melihat, menyimpan, mencetak atau memuat turun Penyata anda disebabkan batasan perkhidmatan atau apa-apa kegagalan Perkhidmatan Dalam Talian myPTPTN atau mana-mana bahagiannya untuk apa-apa sebab;
16.1.3
Kerosakan, kehilangan atau kesilapan dalam sebarang data atau maklumat yang diberikan oleh pihak lain selain daripada pihak PTPTN untuk dimasukkan dalam Penyata untuk apa jua sebab;
16.1.4
Sebarang penggunaan Perkhidmatan Penyata yang tidak dibenarkan dan/atau pencerobohan, gangguan atau serangan ke atas myPTPTN atau Perkhidmatan Dalam Talian myPTPTN oleh mana-mana orang, virus, Trojan Horse, worm, makro atau lain-lain komponen merbahaya atau program-program atau fail-fail yang merosakkan.
16.3
Disebabkan sifat Perkhidmatan Dalam Talian myPTPTN, dan kecuali sebagaimana yang dinyatakan dengan jelas di dalam Terma dan Syarat ini dan setakat dibenarkan di bawah undang-undang dan peraturan-peraturan (termasuk apa-apa garis panduan, pekeliling atau peraturan yang dikeluarkan oleh badan-badan penyelia yang berkenaan) PTPTN tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang kerugian atau kerosakan ke atas data, perisian, peralatan, akses rangkaian atau peralatan lain yang digunakan untuk mengakses Perkhidmatan Dalam Talian myPTPTN.
17.1
Anda mengakui bahawa semua hak milik dan hak harta intelek dalam Perkhidmatan Dalam Talian myPTPTN (termasuk tetapi tidak terhad kepada Perkhidmatan Mudah Alih myPTPTN) adalah dimiliki oleh PTPTN pada setiap masa.
17.2
Selain daripada maklumat yang berkaitan dengan Akaun anda, semua kandungan yang terdapat di dalam Perkhidmatan Dalam Talian myPTPTN (termasuk pengaturannya) adalah hakmilik PTPTN atau pihak ketiga dan dilindungi oleh hak cipta, hak cap dagangan, atau lain-lain hak intelektual dan hak milik. Penggunaan Perkhidmatan Dalam Talian myPTPTN anda tidak memberikan anda lesen atau hak untuk menggunakan apa-apa cap dagang myPTPTN tanpa kelulusan nyata dan bertulis daripada PTPTN. Di samping itu, penggunaan Perkhidmatan Dalam Talian myPTPTN anda tidak memberi anda lesen atau hak untuk menggunakan mana-mana cap dagang pihak ketiga tanpa kebenaran bertulis dari pihak ketiga yang memiliki hak ke atas cap dagangan tersebut.
18.1
Anda mengakui bahawa pihak PTPTN boleh, tertakluk kepada pemberian dua puluh satu (21) hari notis terdahulu kepada anda, berhak untuk mengenakan caj perkhidmatan atau yuran transaksi dan/atau memindanya dari semasa ke semasa berkenaan dengan penggunaan atau akses anda kepada Perkhidmatan Dalam Talian myPTPTN atau mana-mana bahagiannya.
18.2
Anda mengakui bahawa anda bertanggungjawab untuk semua caj yang dikenakan oleh pembekal perkhidmatan dalam membolehkan anda untuk mengakses dan/atau menyambung ke Perkhidmatan Dalam Talian myPTPTN. Anda juga bertanggungjawab untuk apa-apa yuran dan caj yang dikenakan oleh mana-mana Pembekal Perkhidmatan Rangkaian.
18.3
Tertakluk kepada Terma Akaun anda, anda mengakui bahawa pihak PTPTN menyimpan hak untuk mendebit Akaun anda yang berkenaan untuk apa-apa jumlah yang perlu dibayar untuk sebarang caj Kerajaan, duti setem atau cukai yang perlu dibayar akibat daripada penggunaan Perkhidmatan Dalam Talian myPTPTN.
19.1
Penggunaan Perkhidmatan Dalam Talian myPTPTN di luar Malaysia adalah tertakluk kepada mana-mana keperluan kawalan fiskal atau pertukaran yang beroperasi di negara di mana transaksi tersebut dilaksanakan atau diminta; serta undang-undang dan peraturan Malaysia dan negara di mana transaksi tersebut dilaksanakan atau diminta.
19.2
Jumlah maksimum transaksi dan tujuan mana ianya dilaksanakan mungkin ditentukan undang-undang dan peraturan-peraturan negara di mana tansaksi tersebut dilaksanakan atau diminta.
19.3
Anda dengan ini bersetuju bahawa anda menggunakan Perkhidmatan Dalam Talian myPTPTN di atas inisiatif anda sendiri dan anda bertanggungjawab bagi pematuhan anda dengan undang-undang tempatan.
20.1
Anda dengan ini bersetuju untuk menyemak semua notifikasi, penyata dan rekod Arahan, komunikasi, operasi atau transaksi yang dibuat atau dilaksanakan, diproses atau diberi efek melalui Perkhidmatan Dalam Talian myPTPTN (sebagaimana di diakses dan digunakan melalui Kata Laluan dan Nama Pengguna anda) dari semasa ke semasa dan dengan secara kerap dan anda dengan ini mengaku janji untuk memaklumkan PTPTN dengan serta-merta dan tanpa sebarang kelewatan tentang sebarang kesilapan, ketidakaturan, percanggahan, tuntutan atau perkara atau transaksi yang tidak dibenarkan. Anda mengakui bahawa kegagalan atau kelewatan anda untuk memaklumkannya dengan serta-merta akan dianggap sebagai perjanjian dan penerimaan muktamad anda yang segala perkara yang terkandung di dalam notifikasi, penyata dan rekod tersebut adalah benar dan tepat dari segala segi dan akan mengikat anda untuk apa jua tujuan dan menjadi keterangan muktamad mengenai transaksi dan liabiliti anda kepada pihak PTPTN. Anda dengan ini bersetuju bahawa semua rekod tersebut boleh diterima sebagai keterangan dan bahawa anda tidak akan mencabar atau mempertikaikan kebolehterimaan, kebolehpercayaan, ketepatan atau keaslian kandungan rekod tersebut sekadar atas dasar bahawa rekod tersebut telah digabungkan dan/atau dinyatakan di dalam bentuk elektronik atau dihasilkan oleh atau merupakan output system computer dan dengan ini mengetepikan sebarang hak anda (jika ada) untuk membantah kepadanya.
20.2
Anda bersetuju bahawa pihak PTPTN mempunyai hak mutlak untuk memerlukan anda mengekalkan baki minimum pada satu-satu masa dalam Akaun anda. Kegagalan anda untuk mengekalkan baki minimum yang ditetapkan oleh pihak PTPTN mungkin mengikut budi bicara pihak PTPTN menyebabkan penalti dikenakan terhadap anda atau menyebabkan penggantungan atau penamatan Perkhidmatan Dalam Talian myPTPTN anda.
20.3
Mana-mana Arahan yang dihantar oleh anda selepas waktu penutupan berkenaan bagi mana-mana hari akan diposkan di dalam buku dan rekod PTPTN pada atau untuk Hari Bekerja yang berikutnya selepas tarikh Arahan.
20.4
Anda tidak berhak menggunakan Perkhidmatan myPTPTN, jika wujud sebarang halangan apa jua pun berkaitan dengan Akaun anda atau Akaun Pihak Ketiga sama ada dikenakan oleh pihak PTPTN atau oleh mana-mana pihak berkuasa yang berkaitan.
21.1
Walau apa pun di dalam ini yang menyatakan sebaliknya, pihak PTPTN boleh pada bila-bila masa, menggantung atau menamatkan hak Akses anda kepada Perkhidmatan Dalam Talian myPTPTN atau mana-mana bahagiannya atau mana-mana medium ia ditawarkan di bawah, untuk pelanggaran atau di mana ada potensi untuk pelanggaran mana-mana terma di dalam ini, undang-undang dan/atau peraturan-peraturan dan/atau untuk memastikan atau mengekalkan keselamatan Perkhidmatan Dalam Talian myPTPTN dan pengguna-penggunanya di mana dianggap sesuai oleh pihak PTPTN.
21.2
Pihak PTPTN akan secara automatik menamatkan hak Akses anda kepada Perkhidmatan Dalam Talian myPTPTN atau untuk mana-mana medium di bawah mana ianya disediakan (sepertimana yang berkenaan), sekiranya anda berhenti mengekalkan mana-mana Akaun dengan pihak PTPTN yang boleh diakses melalui Perkhidmatan Dalam Talian myPTPTN atau mediumnya yang berkenaan atau sekiranya akses anda ke Akaun tersebut dihadkan oleh pihak PTPTN atau mana-mana pihak lain untuk pelanggaran atau di mana ada potensi untuk pelanggaran mana-mana terma di dalam ini, atau mana-mana undang-undang dan/atau peraturan-peraturan dan/atau untuk memastikan atau mengekalkan keselamatan Perkhidmatan Dalam Talian myPTPTN dan pengguna-penggunanya di mana dianggap sesuai oleh pihak PTPTN.
21.3
Anda mengakui bahawa penamatan tidak akan menjejaskan liabiliti atau tanggungjawab anda berkenaan dengan Arahan yang diberikan kepada dan/atau diproses oleh pihak PTPTN bagi pihak anda.
22.1
Anda dengan ini bersetuju untuk bertanggungjawab dan menanggung rugi serta melindungi pihak PTPTN daripada sebarang tuntutan, kerugian, liabiliti, kos dan perbelanjaan (termasuk tetapi tidak terhad kepada sebarang yuran guaman) yang timbul secara langsung atau secara tidak langsung atau yang mungkin timbul daripada:
22.1.1
Kemungkiran atau pelanggaran anda akan Terma dan Syarat ini atau mana-mana hak pihak ketiga;
22.1.2
Penggunaan Perkhidmatan Dalam Talian myPTPTN, oleh anda atau sesiapa yang berpura sebagai anda;
22.1.3
Tindakan penipuan anda;
22.1.4
Pendedahan Kod Akses yang dibuat oleh anda, kepada mana-mana orang lain atau dalam mana-mana e-mel atau di laman web lain;
22.1.5
Kegagalan anda untuk mengambil langkah munasabah untuk mengekalkan kerahsiaan dan/atau keselamatan Kod Akses tersebut pada setiap masa; atau
22.1.6
Kegagalan anda untuk melaporkan sebarang pelanggaran, pendedahan atau kompromi Kod Akses tersebut secepat mana yang mungkin setelah menyedari akan pelanggaran atau kehilangannya.
22.2
Liabiliti dan kewajipan anda untuk menanggung rugi seperti yang dinyatakan di atas bagaimanapun tidak terpakai setakat mana ianya timbul daripada:
22.2.1
Kegagalan PTPTN untuk memberitahu anda tentang tanggungjawab anda untuk memastikan kerahsiaan dan keselamatan Kod Akses, dan juga tanggungjawab anda untuk segera memaklumkan PTPTN sekiranya berlaku pelanggaran, pendedahan atau komprominya;
22.2.2
Kegagalan PTPTN untuk menyediakan anda dengan cara-cara yang mencukupi untuk memberitahu mengenai apa-apa transaksi yang tidak dibenarkan atau dipertikaikan;
22.2.3
Kerosakan teknikal atau kekurangan terbukti di dalam sistem dan peralatan yang di bawah kawalan penuh PTPTN;
22.2.4
Kekurangan atau pendedahan terbukti di dalam ciri-ciri keselamatan dan kawalan yang diguna pakai oleh PTPTN;
22.2.5
Transaksi yang berlaku selepas pihak PTPTN telah dimaklumkan oleh anda tentang transaksi yang berlaku tanpa kebenaran atau pelanggaran, pendedahan atau kompromi sebarang Kod Akses dengan syarat pelanggaran, pendedahan atau kompromi Kod Akses tersebut bukan disebabkan oleh perbuatan atau peninggalan anda sendiri;
22.2.6
Transaksi yang berlaku sejurus sebelum PTPTN dimaklumkan tentang sebarang transaksi yang tidak dibenarkan atau pelanggaran, pendedahan atau kompromi sebarang Kod Akses dengan syarat pelanggaran, pendedahan atau kompromi Kod Akses tersebut bukan disebabkan oleh perbuatan atau peninggalan anda sendiri dan pemberitahuan itu dibuat serta-merta dan tanpa kelewatan; dan
22.2.7
Transaksi yang berlaku sebelum anda menerima Kod Akses berkenaan dengan transaksi tersebut; atau
22.2.8
Di mana berkenaan, Kod Akses yang palsu, rosak, tamat tempoh atau dibatalkan dengan syarat bahawa ianya tidak disebabkan oleh perbuatan atau peninggalan anda sendiri.
23.1
Anda dengan ini memberi kebenaran yang segala notis atau komunikasi yang berkaitan dengan Perkhidmatan Dalam Talian myPTPTN atau anda yang dikehendaki di bawah Terma dan Syarat di dalam ini atau mungkin diberikan oleh pihak PTPTN, diberi di dalam salah satu cara-cara yang berikut:
23.1.1
Melalui pos biasa ke alamat terakhir anda dalam rekod PTPTN dan notis tersebut akan dianggap diterima dua (2) hari selepas pengeposan.
23.1.2
Melalui mel elektronik ke alamat e-mel terakhir anda dalam rekod PTPTN dan notis tersebut akan dianggap diterima dua puluh empat (24) jam selepas penghantaran.
23.1.3
Dengan dipaparkan pada premis PTPTN dan notis tersebut akan dianggap berkesan melalui pemaparan tersebut.
23.1.4
Dengan cara iklan yang dibuat satu (1) kali di dalam mana-mana akhbar nasional dan pemberitahuan itu akan dianggap berkuat kuasa pada tarikh penyiaran iklan tersebut dalam mana-mana akhbar tersebut.
23.1.5
Dengan memasukkan notis dalam Penyata Akaun kepada anda dan notis tersebut akan dianggap berkuat kuasa dua (2) hari selepas tarikh pengeposan notis yang terkandung di dalam Penyata Akaun tersebut kepada anda.
23.1.6
Pemaparan mesej di laman web PTPTN atau Aplikasi Mudah Alih.
23.1.7
Melalui notis kepada anda dalam apa-apa cara lain sebagaimana yang dianggap sesuai oleh pihak PTPTN.
23.2
Semua notis kepada pihak PTPTN berkenaan dengan Perkhidmatan Dalam Talian myPTPTN dan semua Terma dan Syarat di dalam ini hendaklah bertulis, ditandatangani oleh anda dan dihantar kepada PTPTN pada alamat yang tertera seperti berikut atau dalam apa-apa cara lain sepertimana yang pihak PTPTN mungkin memaklumkan kepada anda dari semasa ke semasa:
24.1
Pihak PTPTN tidak akan bertanggungjawab kepada anda atau kepada pihak ketiga untuk apa-apa kesulitan, kecederaan, perbelanjaan, liabiliti, kerosakan, kehilangan keuntungan, pendapatan atau nama baik jika pihak PTPTN tidak dapat melaksanakan apa-apa kewajipan di bawah ini atau menyediakan apa-apa perkhidmatan akibat Force Majeure.
25.1
Jika mana-mana Terma dan Syarat didapati menyalahi undang-undang atau dilarang, ianya akan tidak mempunyai efek hanya untuk bahagian-bahagian yang menyalahi undang-undang atau dilarang tersebut. Terma dan Syarat lain tidak akan terjejas.
25.2
Sebarang penepian atau kelonggaran yang diberikan tidak akan; menghalang pihak PTPTN daripada menguatkuasakan bahagian-bahagian yang lain di dalam Terma dan Syarat ini yang tidak terjejas oleh penepian atau kelonggaran tersebut, atau hak-hak lain; atau memerlukan pihak PTPTN untuk memberikan kelonggaran selanjutnya. Hak dan remedi yang diperuntukkan oleh undang-undang tidak dikecualikan oleh Terma dan Syarat ini.
26.1
Anda mengakui bahawa, antara lain, untuk memastikan penyediaan Perkhidmatan Dalam Talian myPTPTN yang lancar dan efisien dan/atau untuk meningkatkan Perkhidmatan Dalam Talian myPTPTN, pihak PTPTN mempunyai hak dan budi bicara untuk membuat pindaan dan pengubahsuaian yang difikirkannya perlu kepada:
26.1.1
prosedur dan proses berkaitan dengan Perkhidmatan Dalam Talian myPTPTN (iaitu prosedur untuk pendaftaran Perkhidmatan Dalam Talian myPTPTN, penerimaan Terma dan Syarat ini, dan lain-lain).
27.1
Jika anda mempunyai sebarang pertanyaan atau memerlukan bantuan, sila rujukkannya kepada meja bantuan kami di 03-2193 3000.
27.2
Sekiranya anda mempunyai sebarang aduan dan/atau pertikaian yang timbul daripada Perkhidmatan Dalam Talian myPTPTN dan Terma dan Syarat di dalam ini, sila rujukkannya kepada pihak PTPTN di alamat yang dinyatakan.
27.3
Anda harus menyatakan jenis pertanyaan, aduan dan/atau pertikaian anda dan segala butiran atau maklumat lain sebagaimana yang diperlukan oleh pihak PTPTN dan aduan dan/atau pertikaian tersebut akan disiasat, dikendalikan dan/atau diselesaikan mengikut prosedur PTPTN berkenaan dengan penyelesaian aduan dan pertikaian.
27.4
Anda beraku janji bahawa apa-apa aduan dan/atau pertikaian yang dibuat oleh anda adalah benar dan sah dan anda mengakui bahawa anda akan bertanggungjawab kepada pihak PTPTN berhubung dengan aduan atau tuntutan palsu atau penipuan.
28.1
Terma dan Syarat ini akan dikawal selia oleh Undang-undang Malaysia dan anda dengan ini mempersetujui dan mengakui kepada bidang kuasa dan tempat mahkamah di Malaysia eksklusif bagi semua pertikaian yang timbul daripada atau berkaitan dengan penggunaan Perkhidmatan Dalam Talian myPTPTN.